Gufi

Nu är vi återigen tillbaka i Tokyo efter en vecka i Osaka, imorgon börjar resan hem då vi först flyger till Bangkok och spenderar en sista dag där innan flyget lyfter mot Kastrup. Vår sista dag utanför Tokyo spendera vi i Ogaki och Gifu där killen jag kände genom judon bor. I Ogaki åkte vi upp i stans högsta byggnad för att få en fin överblick över staden, sedan gick vi till deras slott. Efter detta åkte vi till Gifu, en lite större stad för att äta middag på en båt. Vi tog bussen för att komma ut mot en liten hamn där en massa båtar väntade. Innan vi hoppade i våran såg vi proceduren över hur de fångade fisken med hjälp av fåglar. De band nämligen ett snöre runt fågelns hals så den inte kunde svälja fiskarna de fångade, sedan spottade de ut dem, fiskarna som var för små gick däremot ner. Sedan hoppade vi i båtarna och de tog oss ut en bit i vattnet, det regnade ut så det var väldigt mysigt. Väl på båten åt vi mat och de bjöd på musik och dansunderhållning på en annan båt som åkt runt. Efter middagen satt de igång med fyrverkerier för att visa att de var redo för att börja fiska. Då tände de stora faklor med eld för att locka till fiskarna som fåglarna sedan kunde fånga, väldigt häftigt att se. Sedan bar resan hemåt igen, kvällen avrunda vi med att sitta snacka innan vi tog tåget hem. Det var precis att vi hann med det sista tåget till Osaka, vi hade två minuter tillgodo. Det var ett väldigt roligt och kärt återseende och det var riktigt kul att träffa honom igen.

Idag har jag tränat judo igen med japanska män. Det var på klubben jag försökte komma in på två gånger förra veckan då det var stängt, blev påmind om det då jag såg deras kalander och det var två stora kryss över just dem två aktuella dagarna. Jag har inte riktigt fått något grepp om hur träningarna är upplagda här i Japan än då alla varit olika och ingen har helt liknat träningen på hemmaplan. Tror jag behöver rätt många fler träningar innan jag kan få en bild över en klassisk japansk träning, den här resan har varit ett smakprov :) nu ligger min gamla dräkt i soptunnan utanför hotellet då jag inte har plats för den i väskan hemma + att den var för sliten för att ge bort :)